Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 (CmK3) is een meerjarige subsidieregeling voor cultuureducatie in heel Nederland. In deze derde editie van Cultuureducatie met Kwaliteit werken penvoerders, overheden, scholen en het culturele veld samen aan goede cultuureducatie voor elk kind. Hiermee werken we in Nederland straks 12 jaar lang aan het verbeteren van cultuureducatie in het onderwijs en is het onderwijs voorbereid op de aankomende curriculumvernieuwing. De Krimpenerwaard doet ook mee met deze subsidieregeling als onderdeel van Regio Midden-Holland. Samen met Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Waddinxveen en Zuidplas werken we aan duurzame cultuureducatie in de regio, want cultuureducatie verrijkt je kijk!
Doelstellingen vanuit de Cultuureducatie met Kwaliteit in de Krimpenerwaard
Het hoofddoel van Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 is duurzame kwaliteitsverbetering van integrale cultuureducatie door samenwerking tussen het onderwijs en de culturele omgeving. Het zwaartepunt ligt bij het professionaliseren van cultuureducatie in het basisonderwijs. Belangrijk focuspunt is daarmee gelijke kansen voor alle kinderen te realiseren om hun culturele en creatieve vaardigheden te ontwikkelen.
Hieronder lees je meer over de mogelijkheden die Cultuureducatie met Kwaliteit te bieden heeft.
We begeleiden scholen bij het vormen van een visie op cultuuronderwijs en de uitvoering hiervan. Hiervoor doen cultuurcoaches met een interne cultuurcoördinator, cultuurteam of directeur van de school een startmeting om te kijken waar de vraag van de school ligt. Vervolgens kan de school worden begeleid in een ontwikkeltraject. Om zowel leerkrachten als medewerkers van culturele instellingen/aanbieders handvatten te geven voor het uitvoeren en ontwikkelen van kwalitatief (integrale) cultuureducatie bieden we diverse trainingen aan:
Naast de bovengenoemde trainingen faciliteren we scholen in co-teaching trajecten in samenwerking met culturele partners. Tijdens deze trajecten worden leerkrachten on-the-job getraind in bijvoorbeeld procesgerichte didactiek of lesgeven in een bepaalde kunstvakdiscipline. Bij co-teaching coacht een vakdocent de leerkracht in de klas. Samen bepalen ze leerdoelen, bereiden de les voor, geven de les en evalueren die. We brengen partijen bij elkaar, adviseren scholen bij de invulling van het traject vanuit hun visie en cultuurplan en volgen de uitvoering van het traject.
Wil jij op school aan de slag met de verduurzaming of professionalisering van Cultuureducatie? Neem vrijblijvend contact op zodat een van onze cultuurcoaches jullie hierbij kan begeleiden.
Met elkaar willen we de kwaliteit van het cultuuronderwijs op scholen versterken door middel van intensieve samenwerking tussen onderwijs en de culturele sector. Dit doen we door middel van co-creatie en het werken met de aanbodsdoelen en inhoudslijnen van SLO. We maken daarbij gebruik van het gevestigde brede netwerk van scholen, culturele aanbieders (zowel binnen- als buitenschools) in de regio Midden Holland.
Ben jij een aanbieder die cultuureducatie op scholen wil aanbieden? Neem dan contact op.
Cultuureducatie gaat over hoe wij naar de wereld en onszelf kijken. Daarmee biedt het veel kansen om vanuit de cultuureducatie de samenhang op te zoeken met andere vakgebieden. De samenhang kan betrekking hebben op het thema, onderwerp maar ook op vaardigheden. Er ontstaat een win-winsituatie doordat er (vakinhoudelijke)doelen worden behaald van zowel het kunstvak als het vak wereldoriëntatie. We spreken dan van vakinhoudelijke integratie. In de praktijk zien we dat bij het integreren van cultuureducatie met een ander niet-kunstvak (zoals wereldoriëntatie, taal en rekenen), de kwaliteit van cultuureducatie er vaak op achteruit gaat. Het ontbreekt leerkrachten aan vakinhoudelijke kennis en handvatten om tot een kwalitatieve integratie te komen. Procesgerichte didactiek biedt de leerkrachten houvast om tot een kwalitatieve integratie te komen.
Wil jij op school aan de slag met integrale cultuureducatie? Neem vrijblijvend contact op zodat een van onze cultuurcoaches jullie hierbij kan begeleiden.
Om meer samenhang tussen binnen- en buitenschoolse cultuureducatie te realiseren, bewandelen we twee routes: een verbinding leggen tussen binnen- en buitenschoolse cultuureducatie en het scholen van BSO medewerkers. In alle gemeenten is reeds een rijk aanbod aan buitenschoolse cultuureducatieve activiteiten. In CmK 3 werken we aan een sterkere verbinding tussen bestaande naschoolse activiteiten en de culturele activiteiten onder schooltijd. Hiervoor gaan we in gesprek met de verschillende partners en zetten we in op scholing van onze culturele partners. Bijvoorbeeld in het werken met inhoudslijnen en aanbodsdoelen.
Wil jij als school of kunstaanbieder samenwerken aan kwalitatieve en duurzame cultuureducatie? Neem dan contact op.